Mika Anttonen piti puheen Autoliiton satavuotisjuhlassa ja sen jälkeen tuo puhe ja sen väitteet ovat kiertäneet sosiaalisessa mediassa. En ole ennen puuttunut Mikan väitteisiin detaljitasolla, mutta nyt aika on kypsä. Anttosen esiintyminen on vakuuttavaa, mutta argumentit on huolellisesti valittu hyödyttämään öljytuotteiden myyntiä ja osa niistä on selvästi virheellisiä. Käsittelen tässä osaa väitteistä. Yritin etsiä lähteet oleellisimmille väitteille, mutta jos allaolevasta löytyy virheitä, korjaan ne mielelläni. Videon voi halutessaan katsoa alta.

Anttonen aloittaa puheensa raakaöljyn tislauksesta syntyvistä eri tuotteista, joita sanotaan jakeiksi. Että tislauskäyrä pitäisi ottaa huomioon:

”Niin kauan kuin halutaan lentää, raakaöljyä tarvitaan kokoajan enemmän, koska raakaöljystä ei saa kuin 8 – 10 % molekyylejä, jotka toimii 10 kilometrin korkeudessa. Jos se jae halutaan, niin muutkin jakeet tulee. Jos niitä ei laiteta auton tankkiin, niin sitten ne poltetaan jossakin muualla.”

Anttonen viittaa siihen, että öljyä jalostaessa kerosiinin lisäksi tulee 90 prosenttia muita jakeita, jotka on käytettävä jossakin. Tämä on kahdella tavalla harhaanjohtavaa. Öljyntuotannon jakeita voi muuttaa toisikseen. Ensiksi, pidempiä raskaampia jakeita voidaan pilkkoa pienemmiksi ja kevyemmiksi, ja kevyempiä voidaan polymerisoida raskaammiksi. Lentokerosiinia voidaan valmistaa ainakin krakkaamalla.

Toisaalta lentokone voi aivan hyvin toimia ainakin dieselillä ja lentobensiinillä. Kerosiini on kenties paras vaihtoehto lentokoneen moottoriin, mutta jos ilmastonmuutosta vastaan voi taistella valmistamalla dieseliä polttavia lentokoneita, niin minusta se kuulostaa poikkeuksellisen halvalta päästövähennykseltä.

Sikäli kun argumentissa on mitään perää, tämä olisi selkeä syy rajoittaa lentämistä. Vielä ehtii allekirjoittaa EU-kansalaisaloitteen lentopolttoaineen verovapautuksen lopettamisesta.

”Pitää muistaa se muutoksen hitaus, joka tällä energiasektorilla on vallitseva asia”

Muutos on energiasektorilla ollut yleensä hidasta, koska syitä nopeisiin muutoksiin ei ole vakaassa tilanteessa ollut. Energiankulutus on kyllä voinut laskea nopeastikin laman tai kriisin seurauksena, ja energiankäytön vähentäminen voikin olla osaratkaisu ilmastonmuutokseen. Tämä loistaa poissaolollaan Anttosen puheista.

Tieteestä tiedämme, että hitauteen ei ole varaa.

”Tosiasia on se, että meidän ilmastonmuutos ja kaikki muutkin ympäristöongelmat johtuu kahdesta asiasta. Toinen on valtava väestönkasvu ja toinen on jatkuva BKT:n kasvu.”

Ilmastonmuutos johtuu siitä, että ilmakehän kasvihuonekaasupitoisuus on noussut rajusti. Se johtuu ensisijaisesti fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Siitä, että hiiltä otetaan maan alta ja laitetaan ilmakehään. Ei ole mitään syytä, miksi väestönkasvu tai BKT:n kasvu automaattisesti tarkoittaisi lisää kasvihuonekaasuja ilmakehässä. Toki näiden välillä on viimeiset pari sataa vuotta ollut yhteys koska ihmiset ovat polttaneet fossiilisia polttoaineita. Suurimman osan ihmiskunnan historiasta tämä yhteys oli hyvin heikko, ja se voidaan nytkin katkaista.

Ilmakehän lämpenemiseen vaikuttavat tekijät tunnetaan. BKT tai ihmisten määrä eivät ole listalla. Kuva IPCC AR5 WG1 chapter 8.

”Me kasvetaan nopeudella, joka on 15 vuodessa miljardi ihmistä lisää.” .. ”ja tää kasvu on meillä niinku todella kovaa vauhtia ylöspäin.”

Globaali syntyvyys on noin 2,4 lasta per nainen ja yhä laskusuunnassa. Nykyistä vauhtia väestönkasvu on jo pysähtymässä, kunhan nuoremmat ja suuremmat ikäluokat ehtivät vanhoiksi. Meitä tulee ennusteiden mukaan olemaan noin 11 miljardia vuonna 2100, minkä jälkeen väestön määrä kääntyy laskuun – siis mikäli syntyvyys Afrikassa seuraa samoja uria kuin muualla. Ei ole erityisiä syitä ajatella, että näin ei tapahtuisi.

”Nähdään miten energiankulutus on kasvanut, kasvu on rajua, edelleen fossiilisilla tulee noin 80 % meidän kaikesta energiasta. Jos me haluttas toi puolentoista asteen tavoite täyttää, niin seuraavan 10 vuoden aikana fossiilista energiaa pitäisi vähentää 50 %. Sen lisäksi meidän pitäisi rakentaa uusiutuvalla energialla kaikki se kasvu, mitä aiheutuu ihmiskunnan väestömäärän kasvusta ja BKT:n kasvusta.”

Kyllä, fossiilista energiaa pitää vähentää 50 % kymmenen vuoden aikana. Mutta Suomi vähensi jo fossiilisen energian päästöjä 29 % edellisen kymmenen vuoden aikana (keskiarvo 2014 – 2018 vs. keskiarvo 2004 – 2008). Samaan aikaan sekä väkiluku että talous kasvoi, eikä kukaan tainnut erityisesti huomata elämän kurjistumista. Mennyt muutos on toki koostunut matalalla roikkuvista hedelmistä, mutta vieläkin on taloja, joissa voi säästää puolet lämmityskuluista. Energiaa tuhlataan vieläkin. Tahtia pitää kirittää, muttei mahdottomasti.

”Yhteensä se tarkoittaa 6,6 miljardia öljyekvivalenttitonnia, sen verran pitäisi uusiutuvaa energiaa rakentaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Me rakennettiin toissavuonna uusiutuvaa energiaa 70 miljoonan öljyekvivalenttitonnin tahtiin. Sitä ois pitänyt rakentaa, että tuohon IPCC:n puolentoista asteen tavoitteeseen päästään, 764 miljoonaa öljyekvivalenttitonnia.” .. ”Yli kymmenen kertaa enemmän pitäisi rakentaa uusiutuvaa energiaa, kuin mitä sitä oikeasti rakennetaan. Ja rahassa se tarkoittaa sitä, että meidän pitäisi investoida yli kymmenen kertaa enemmän uusiutuvaan energiaan. 330 miljardin taalan tasoa vuodessa. Tää pitäisi yli kymmenkertaistaa.” .. ”Tähän on meidän poliittinen eliitti ja kaikennäköiset virkamiehetkin kaikella touhulla sitoutuneet. Sitoutuneet asiaan, joka on täysin mahdoton.”

Fossiiliseen energiaan investoitiin IEA:n mukaan 933 miljardia taalaa vuonna 2018. Fossiilitonta maailmaa rakentaessa tämä raha tulisi investoida vähäpäästöiseen energiaan, ja koossa olisikin jo 1263 miljardia. Jos energiainvestoinnit suunnattaisiin vastuullisiin energiamuotoihin, ne tarvitsisi vain 2,5-kertaistaa. En usko, että tämä olisi mahdotonta. Summaa voi myös pienentää merkittävästi, jos energiankäyttöä voi myös vähentää.

”Tässä on nyt ihan suuri riski, mä kannan huolta tästä asiasta, että tullaanko sanomaan ensi vuonna tai sitä seuraavana vuonna, että itseasiassa puolentoista asteen juna meni jo, kahdenkin asteen juna on todennäköisesti mennyt, että puhutaan enemmänkin kolmen – neljän asteen jutusta ja siihen täytyis alkaa valmistautua.”

Tuollainen neljän asteen juttu vastaa lämpötilaeroa esiteollisen ajan ja viime jääkauden välillä. Mutta kun jääkauden jälkeen lämpeneminen kesti monta tuhatta vuotta, tällä kertaa sama määrä lämpenemistä voidaan saada sadassa vuodessa. Ei pidä sallia tilannetta, jossa tulevina vuosina voisi sanoa kahden asteen junan menneen jo. Siksi fossiilisten polttamiseen on puututtava voimakkaasti ja pian.

”Pitäisi tehdä realistinen suunnitelma siitä, että missä aikataulussa tätä energiajärjestelmää voidaan muuttaa ja mitkä ne toimenpiteet pitää olla.”

Anttonen on varmasti tietoinen, että tällaisia tutkimuksia ja suunnitelmia on jo. Hän sivuuttaa ne epärealistisina kommentoimatta niitä mitenkään. Anttonen ottaa lähtökohdaksi energia-alan perinteisen tai toivotun hitauden, ja siitä lähtökohdasta kaikki suunnitelmat planeetan ekosysteemien pelastamiseksi ovatkin epärealistisia. Mutta onko sitten realistista aiheuttaa neljän asteen ilmastonmuutos ajattelematta sen seurauksia ihmiskunnalle ja planeetan elämälle? Onko realistista toivoa, että noin suuri mullistus ei käynnistäisi kolmatta maailmansotaa?

”Kun katsotaan, että mikä energian tuotantopuolella on se realistinen aikataulu, niin sitten me voidaan alkaa katsoa, että miten liikenteeseen tulee sieltä sitä energiaa ..”

Jos Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suunnilleen saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh lisäys). Tuo 10 terawattituntia on 36 000 terajoulea (TJ). Suomessa öljynjalostus ja kemikaalien valmistus käyttivät 2018 noin 898 000 TJ energiatuotteita ja tarjosivat 758 000 TJ, erotus 140 000 TJ. Tässä on mukana vientiä ja muutakin kuin liikennepolttoaineita, mutta sähköautoihin siirtyminen pienentää oleellisesti jalostamoiden energiankulutusta. Tämä voi kattaa suuren osan sähköautojen energiantarpeesta.

”Me saadaan tämä hiilidioksidihomma hoidettua, mutta siihen menee 50 – 70 vuotta. Se tapahtuu kahdessa eri pääluokassa, toinen on se että meidän täytyy saada maapallolle Saharan verran uutta metsää, joka sitoo sen hiilidioksidin joka me ollaan jo laskettu ja joka me tullaan laskemaan joka tapauksessa, kun joka päivä täytyy elää.”

Sahara on noin 27 kertaa Suomen kokoinen. Suomen puuston kasvu imi 140 miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalenttia vuonna 2017. Jos voitaisiin epärealistisesti olettaa, että hiilen vapautuminen metsistä voitaisiin kokonaan nollata, Saharan verran Suomea imisi kenties 27-kertaisesti, 3780 miljoonaa tonnia (3,8 GtCO2). Globaalit fossiilienergian päästöt ovat noin kymmenkertaiset, 37,1 GtCO2. Trooppinen metsä voisi kasvaa merkittävästi nopeammin, mutta ilmastonmuutoksen seurauksena trooppisten metsien kasvu luultavasti hidastuu. Ajatus nettona Saharan kokoisen alueen metsittämisestä tuntuu myös kovin epärealistiselta kun muistetaan mm. Amazonin viimeaikaiset tapahtumat.

”Sitten tää energiajärjestelmä täytyy uudistaa kokonaan siten että se hiili kiertää, että me otetaan hiili sieltä ilmakehästä mihin me ollaan se laskettu, ei enää fossiilisista lähteistä. Se on täysin mahdollista, sitä kutsutaan Power to X:ksi.”

Power to X käyttää käyttövoimanaan sitä poweria, eli uusiutuvaa sähköä. Anttonen sanoi puheensa alkuvaiheessa, ettei uusiutuvan energian investoinnit riitä mihinkään, eikä niitä (muka) voi edes kasvattaa riittävällä tasolla. Tästä seuraa, ettei uusiutuvaa sähköä riitä myöskään Power to X:ään.

Nykyisten öljytuotteiden korvaaminen Power to X:llä vaatisi öljynjalostusinfrastruktuurin rakentamista uudestaan, ja sen lisäksi valtaisat määrät investointeja vähäpäästöiseen sähköön. Kaiken lisäksi se vaatisi erityisen isot investoinnit siihen, koska Power to X:ssä on niin suuret häviöt (kts. kuva alla).

Kun puhtaasta energiasta on ilmeistä niukkuutta, niin sitä pitäisi käyttää säästellen, siis korkean energiatehokkuuden laitteessa. Esim. sähköauto on tällainen. Jyväskylän suurajojen taloudellisuusajokilpailussa paras sähköauto kulutti 12,6 kWh / 100 km, ja paras polttomoottoriauto kulutti 40,6 kWh / 100 km. Sopii kysyä, miksei Anttonen puhunut hyötysuhteesta mitään.

Energiatehokkuudet, kun henkilöauton ajoenergia on alkujaan uusiutuvaa sähköä. Sähköauto (vas.), vetyauto, ja Power to X (oik.)

”Me voidaan pitää käyttöliittymät aika nykyisenkaltaisina. Tottakai tapahtuu kehitystä, mutta meidän ei tarvitse rakentaa koko maapallon infrastruktuuria uudestaan. Se on hirveän paljon halvempaa.”

Kun kuitenkin puhutaan liikenteen energiasta ja sähköautoista, niin en lakkaa ihmettelemästä tätä puhetta maapallon infrastruktuurin rakentamisesta uudestaan. Muistetaan, että suomalainen ajaa vuorokaudessa keskimäärin noin 50 km ja tällä matkalla sähköauto kuluttaa noin 10 kWh. Jos yöllä nukkuu 10 tuntia, lataamiseen riittää 1 kW teho, noin leivänpaahtimen verran. Voi olla, että pistorasiat pitää vaihtaa uusiin, mutta tämä ei ole suuri kustannus.

Pikalatausverkostoa pitää rakentaa, mutta se on kannattavaa liiketoimintaa kaikille osapuolille. Sähköautoilija ajaa halvemmalla kuin ennen ja pikalaturiyhtiö tekee voittoa. Ylimääräisen infrastruktuurin kustannuksia tulee, mutta paljon vähemmän kuin siitä, että vierekkäin on eri ketjujen huoltoasemia laitteineen. Ainoa häviäjä pikalatausinfrastruktuurin rakentamisessa on liikennepolttoainetta jalostavat ja myyvät yritykset. Lisäksi Suomen pikalatausverkko on jo varsin hyvällä mallilla Kainuuta ja Lappia lukuunottamatta.

Suomen toiminnassa olevat pikalatauspaikat tammikuussa 2020

”Googlaamalla voi löytää sen vastauksen, kuinka kestävää on akkuihin perustuva sähköautoilu.”

Googlesta selviää erityisesti se, millä kaikilla tavoilla fossiiliteollisuus haukkuu sähköautoja. Toki sieltä osaava löytää myös tutkimuksia asiasta, mutta niiden perusteella sähköautot näyttävätkin varsin ympäristöystävällisiltä. Sähköautot ovat tärkeä osa ilmastonmuutoksen vastaista kamppailua. Niiden elinkaaren ilmastovaikutuksista on sekä MIT:n tekemä että suomalainen laskuri.

”Koboltista tulee 60 % Kongosta, siellä vedetään sademetsä nurin ja lapset töihin”

Kongon alueen sademetsätuhoista noin 0,04 prosenttia johtuu kaivostoiminnasta. Metsän kaatamista alueella selittää erityisesti pienviljely ja metsäteollisuus.

Kongon lapsityövoima on valitettava tosiasia. Se ei toki rajoitu vain koboltin kaivamiseen eikä koboltin käyttökään rajoitu vain sähköautoihin vaan akkuja käytetään laajalti elektroniikassa ja kobolttia käytetään myös mm. öljynjalostuksessa katalyyttinä. Kobolttia kaivetaan Kongossa varsinaisten kaivosten toimesta, mutta paljon myös oma-aloitteisesti (artisanal mining). Toiminta on kiellettyä, joten omin päin kobolttia kaivavat lahjovat viranomaisia ja ottavat lapset mukaan hommiin. Varsinaisissa kaivoksissa lapsityövoimaa ei käytetä. Kongolaisten elintaso on kurja, mutten osaa kuvitella että sitä voisi parantaa viemällä vapaaehtoisesti kobolttia kaivavilta ihmisiltä heidän elinkeinoaan.

”Kaiken lisäksi akut ei tule olemaan kilpailukykyinen.”

Suomen ilmastopaneelin vastikään julkaisema autokalkulaattori antaa tulokseksi, että keskikokoisen sähköauton elinkaarikustannus (15 vuotta, 14 000 km vuodessa) jää bensiiniautoa alemmas, vaikka sähköauton ostohinta olisi 15 tuhatta euroa korkeampi.

”Uusiutuvalla sähköllä otetaan vedestä vetyä. Elektrolyysi. Sitten kun meillä on kädessä vetyä, .. me otetaan ilmakehästä hiilidioksidia ja yhdistetään se vetyyn, jolloin saadaan synteettistä metaania elikkä maakaasua. Tästä synteettisestä polttoaineesta voidaan nesteyttää suoraan metanolia, joka käy sellaisenaan jo laivoihin, voimalaitoksiin ja toimii sähkön energiavarastona. Edelleen näistä molemmista voi valmistaa Fischer-Tropschin avulla polttoaineita nykyisiin käyttöliittymiin ihan niin paljon kuin haluaa. Ja tällä tavalla me voidaan päästä raakaöljystä pikkuhiljaa eroon, koska me voidaan tehdä juuri niitä tuotteita, mitä raakaöljyn tislauskäyrän mukaan me ei pystytä muulla tavoin korvaamaan. Esimerkiksi se lentokoneen polttoaine on juuri sitä, mitä sitten Fischer-Tropschilla tehdään. Se tulee olemaan kallista, mutta niin sen kuuluukin olla. Nykyisin se on liian halpaa.”

Puheen aluksi Anttonen väitti, ettei kerosiinia voida tehdä öljyntuotannon muista jakeista. Nyt hän esittää ratkaisuksi, että kerosiinia voisi tehdä ilmakehän hiilidioksidista. Olen melko varma, että jälkimmäinen on näistä kahdesta vaikeampi ja kalliimpi tehtävä. Ihan kuin ehdotettaisiin vaikeampaa ja kallimpaa vaihtoehtoa siksi, ettei ihan pian tarvitsisi tehdä mitään.

”Kauan tässä menee, että tuolta tulee merkittävää volumea, en osaa sanoa”

Tähän kiteytyykin puheen sanoma. Hän ei osaa sanoa, johtaako hänen ratkaisunsa hirvittävään ilmastokatastrofiin, mutta silti hän on vakuuttunut siitä, että tuohon tullaan menemään. Tämä tuntuu erityisen traagiselta, koska Mika haukkuu muita siitä, että laskelmat on epärealistisia. Itse hän ei vaivaudu laskemaan, kuinka kauan muutokseen menee. Vaikuttaakin siltä, että Mikaa kiinnostaa aivan erityisesti oman bisneksen jatkuminen. Tehokkaat ja pikaiset ilmastotoimet olisivat huono uutinen hänen liiketoiminnalleen ja fossiiliyritysten pörssiarvolle.

”Ei poliitikkojen tule ottaa kantaa, että mikä teknologia siellä sisällä voittaa. Poliitikkojen tulee asettaa tavoitteita, jotka ovat realistisia ja toteuttamiskelpoisia ja sen jälkeen regulaatiolla ohjata sitä nopeutta niin että yhtiöt näitä tekee.”

Anttonen itsekin sanoi, että Pariisin sopimuksessa pysyminen tarkoittaa fossiilisen energian vähentämistä puoleen kymmenessä vuodessa. Pariisissa kaikki maailman valtiot sopivat rajoittavansa planeetan lämpenemisen kahteen asteeseen. Suunnitelma, jossa tähän ei päästä, ei ole toteuttamiskelpoinen koska sen seuraukset ovat kestämättömiä.

Sitäpaitsi ympäristönsuojelun suurimmat menestystarinat ovat nimenomaan olleet tilanteita, joissa on otettu kantaa teknologiaan. Otsonikato torjuttiin kieltämällä CFC-yhdisteet ja happosateet pysäytettiin rikkipäästöjä sääntelemällä. Kenelläkään ei ole oikeutta pilata ilmakehää kasvihuonepäästöillä, ja sen kieltämiselle olisi hyvät perusteet. Jos ilmastonmuutoksen torjunnassa halutaan ensin kokeilla päästöjen hinnoittelua, niin kieltoihin pitää olla valmius jos niille tulee tarve. Ja tarpeen voi tunnistaa siitä, jos päästöjen hinnoittelu ei johda niiden riittävän nopeaan laskuun, eli puolittumiseen 10 vuodessa (noin 7 % laskua per vuosi).

”Autot tulevat jatkossakin olemaan keskeinen osa Suomalaista liikkumista”

Näin minäkin toivon. Itsestäänselvää se ei ole, koska fossiiliset polttoaineet loppuvat joskus ja on painavia syitä lopettaa niiden käyttäminen kauan ennen sitä. Biopolttoaineet eivät mitenkään voi riittää kaikille, ja synteettiset polttoaineet vaatisivat hurjan määrän energiaa. Kaikkein realistisin tapa jatkaa yksityisautoilua on sähköauto.

Sähköautot eivät pelasta maailmaa, mutta ne pelastavat autoilun sitten kun maailma pelastetaan. Ja kyllä tämä maailma vielä pelastetaan, ennemmin tai myöhemmin.