Pyrin minimoimaan fossiilisten polttoaineiden käyttämisen omassa elämässäni, niin myös liikkumisessa. Yleensä välineenä on sähköauto (ja raideliikenne), mutta viime viikonloppuna oma auto oli kaverilla lainassa. Liikkeelle piti silti päästä, enkä halunnut liikkua fossiilivoimalla.

Helsingin bussiliikenne kulkee valitettavasti fossiileilla, ja harvat sähköbussit sattuvat kohdalle vain harvoilla reiteillä ja silloinkin vain tuurilla. Vaihtoehdoiksi jäi siis liikkuminen jalan, kiskoilla ja polkupyörällä. Tätä yhdistelmää testailin viime viikonloppuna ympäri pääkaupunkiseutua. Havainnot eivät välttämättä ole uusia ahkerasti pyöräileville, mutta niistä kannattanee kertoa laajemminkin.

Junaan ja metroon voi ottaa polkupyörän mukaan eikä se maksa ylimääräistä, kunhan pyörä vain mahtuu kyytiin. Ruuhka-aikojen ulkopuolella ja viikonloppuna ainakin luulisi mahtuvan. Käytäntö osoittautui melko sujuvaksi. En asu ihan raideliikenteen lähellä, mutta sekä junalle että metrolle pääsee noin 10 minuutissa bussin kyydissä. Fillarilla pääsee melkein samassa ajassa, ja raidematkan toisessa päässä liikkuminen on nopeampaa kuin kävellen. Viikonlopun koereiteillä aikaa ei kulunut yhtään ylimääräistä, ja liikunta tuli kaupan päälle. Kokemus oli sateisesta ja koleasta säästä huolimatta hyvä – tai ehkä osittain sen takia, koska kylmässä voi tällaisia matkoja pyöräillä menemään hikoilematta paljoa.

Karttaa katsoessa näyttää siltä, että merkittävä osa Helsingin asukkaista asuu 10 – 15 minuutin pyörämatkan päässä juna- tai metroasemasta.

Olisiko junapyöräilystä liikkumisen ratkaisuksi nykyistä useammalle?

Keksin joitakin ongelmia. Juniin ja metroihin ei mahdu loputtomasti polkupyöriä, asemien hissit ruuhkautuvat, polkupyörien mukana kulkuvälineisiin tulee ehkä enemmän sohjoa sisälle. En sinällään osaa arvioida, kuinka isoja nämä ongelmat ovat.

Keksin joitakin ratkaisuja. Taittopyörät vievät paljon vähemmän tilaa ja kulkevat liukuportaissa, junia (ja ehkä ainakin joitain metrovuoroja) voisi pidentää, ja polkupyörän voisi jättää liityntäparkkiin juna-asemalle. Pyörän jättäminen asemalle tosin pelottaa herkästi. Siksi toivoisinkin lisää valvottuja tai muuten turvallisia liityntäpysäköintiratkaisuita juna- ja metroasemille.

Miten junapyöräilyä voisi edistää?

Viime viikonlopun kokemukset ovat samanlaiset kuin Helsingissä pyöräilyssä yleensä – toimivaa ja kätevää jos tietää mitä tekee, mutta sen, mitä pitäisi tehdä, joutuu päättelemään itse. Polkiessa syntyi kaksi ideaa.

  • Juna- ja metroasemille johtavilta pyöräilyreiteiltä pitäisi olla selkeät opasteet laitureille. Opasteista pitäisi selvitä, mitä reittiä pääsee hisseille, ja missä on fillareille mahdollisia portaikoita.
  • HSL:n reittioppaassa voisi olla kulkumuodon valinnassa polkupyörä + rautatie. Käyttäjän pitäisi nähdä nappia painamalla, miten jokin reitti kuljetaan polkupyörää ja raiteita käyttäen.

Digitalisaation aikakaudella junapyöräilynkin pitäisi olla mahdollisimman helppoa. Niin, että voisi HSL:n sovellukseen syöttää matkan lähtö- ja päätepisteet ja sitten vain seurata ohjeita.

Reittioppaasta löytyikin haluttu ominaisuus

Hyvät ideat on yleensä jo keksitty, niin tälläkin kertaa. Kun Reittioppaaseen syöttää reitin lähtö- ja päätepisteen ja valitsee polkupyörän, niin harmaaksi muuttuneista välineistä voi kliksutella päälle junan, metron ja lautan. Tällöin reittiopas tarjoaa parhaan reitin näillä välineillä. Viime viikonloppuna kulkemistani kolmesta reitistä jokainen oli reittioppaan mukaan noin 10 minuuttia nopeampi, kuin kaikkia julkisia käyttäen ilman polkupyörää.

Junapyöräily löytyy reittioppaan verkkosivulta ja Reittiopas-sovelluksesta, mutta ei HSL-sovelluksesta.

Kehitysehdotuksia

Tarkemmin Reittioppaan kehitysehdotusta voisi jakaa näin:

  • Reittiopas voisi oletusarvoisesti tarjota junan ja metron käyttöön tai ainakin muistaa, jos käyttäjä on valinnut ne. Nykyisellään kun reittioppaan avaa, se ehdottaa aina ensin julkista liikennettä ja kun kulkumuodoksi valitsee pyöräilyn, juna, metro ja lautta on harmaana.
  • Mahdollisuus etsiä reittiä kuten nykyisellä Liityntäpysäköinti-toiminnolla, mutta polkupyörää eikä autoa käyttäen. Tämä voi olla liityntäpysäköintitoiminnon asetus.
  • Mahdollisuus etsiä reittiä niin, että julkisten kulkuvälineiden lisäksi käytetään kaupunkipyörää. 

Lopuksi

Olen iloisesti yllättynyt, että Reittioppaalla voi nyt jo löytää junapyöräreittejä. Ominaisuus ansaitsisi olla enemmän esillä. Pelkään, että harva tietää sen olemassaolosta, ja tietoutta voisi lisätä vaikka mainoskampanjalla.

Olen positiivisesti yllättynyt myös siitä, että junapyöräreitit (sisältäen  metrot) ovat ainakin itselleni nopeampia, kuin pelkästään julkisen käyttö. Tämmöinen on aika kivaa liikkumista, jopa joulukuussa. Sähkötaittopyörällä olisi varmasti maksimaalisen kätevää.